Nainen Alppiruusu- ja Ghana -kuosien takana

Tuotantojuttujen lomassa on kiva kurkistaa kuosisuunnittelun saloihin ja tarinoihin NOUKI-kuosien taustalla. Jutussa tutustutaan NOUKI:n ensimmäiseen harjoittelijaan, pian kuosisuunnittelijaksi valmistuvaan Miraan sekä Miran NOUKI:lle suunnittelemiin ihastusta herättäneisiin kuoseihin.

 

mira-liina-skyttälä-nouki

 Mira hypistelee ensimmäisiä Ghana-kuosista valmistettuja mallikappaleita NOUKI Showroomilla. Kuva: Saara Naskali

 

Mira-Liina Skyttälä valmistuu keväällä 2017 muotoilijaksi. Aikaisemmasta koulutuksesta hänellä on jo takataskussa tekstiili-artesaanin paperit.

Kesällä 2016 Mira kiinnostui nuoresta yrityksestä, NOUKI:sta. Hän halusi hakea työharjoittelupaikkaa juuri NOUKI:n kaltaisesta pienestä ja aloittelevasta yrityksestä, jotta hän pystyisi näkemään yrityksen toimintaa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Suurissa yrityksissä näkee usein vain yhden osa-alueen arkea; jokaisella on omat vastuualueensa, eikä muihin osiin yrityksen tekemisistä oikein pääse tutustumaan. NOUKI:lla oli mahdollisuus olla mukana jokaisessa vastuullisessa, sekä hieman kepeämmässäkin työtehtävässä.

Mira pääsi työharjoitteluun, ja NOUKI:n tytöt antoivat Miralle mieleisen tehtävän: suunnittele AW1617-mallistoon kuosi, joka sopii kahteen jo valmiiseen kuosiin, Talviuni– sekä Kaarna -kuoseihin.

Mira inspiroitui varsinkin Talviuni-neuleista. Hän kertoo pitävänsä abstrakteista, rosoisista kuoseista. Miran omatkin kuosit ovat rohkeita, eläväisiä ja niissä piirtojälki ja siveltimen vedot saavat näkyä.

 

makingoff2

nouki-alppiruusu-kuosi-mira-liina-skyttälä

Kuvat yllä: Alppiruusu-kuosin ideointia ja asettelua (Mira-Liina Skyttälä)

 

Idea uuteen kuosiin saattaa tulla mistä tahansa. ”Maalatessani pihalla hain alppiruusunlehtiä mukaan maalaukseen ja leikkasin maalatusta pinnasta veitsellä lehtien muodot”, Mira kertoo. Tästä syntyi NOUKI:n Alppiruusu-kuosi.

Miran käsialaa on myös NOUKI:n SS17-malliston näyttävä musta-valkoinen Ghana-nimeä kantava kuosi. Mira oli artesaaniopiskeluiden aikana työharjoittelussa Afrikassa, jolloin hän vietti kaksi kuukautta värjäysopissa ghanalaisessa koulussa vahabatiikkilinjalla. Ensimmäinen kuosi, jonka Mira harjoittelun aikana suunnitteli oli Ghana-kuosi, joka myöhemmin päätyi osaksi NOUKI:n mallistoa.

Inspiraatio kuosiin syntyi uuden tekniikan kokeilemisen kautta. Hän sai testailla aivan uusia menetelmiä ja pystyi irtautumaan vanhoista ja tutuista rutiineista.

Seuraavaksi lisää kuosin syntymisestä:

 

nouki-ghana-kuosin-synty-mira-liina-skyttälä (2)

KUVA 1 Ensin suunnitellaan kuosi ja piirretään kuosissa toistuva kuvio vaahtomuovin palaseen. Sitten veistetään kuvion ympärille syvät kolot, jolloin painantavaha tarttuu vain koholla oleviin kohtiin. Näin saadaan painomuotti, jolla kuviota eri tavoin kankaalle rytmittelemällä ja toistamalla muodostetaan jatkuvaa kuosia. Kankaalle voidaan piirtää myös apuviivoja, jotka helpottavat kuosin painamista suoraan.

 

 

 nouki-ghana-kuosin-synty-mira-liina-skyttälä (3)

KUVA 2 Muotti kastetaan vahaan ja siitä karistellaan ylimääräiset vahat pois, jotta kankaaseen ei painaudu yhteen kohtaan liikaa vahaa. Tämän jälkeen varovasti painetaan muotti kankaaseen ja nähdään, millainen kuvio saadaan aikaiseksi.

 

 

nouki-ghana-kuosin-synty-mira-liina-skyttälä (4)

KUVA 3 Pieniä korjauksia kuvioihin voi tehdä vielä jälkikäteen, kuten lisätä vahaa kohtiin, joihin kuvio ei ole tarttunut kunnolla. Vahabatiikki on tarkkaa ja melko aikaavievää käsityötä, sillä jokainen kuvio täytyy painaa erikseen. Toisaalta tästä johtuen jokainen kuvio on uniikki ja vastaavaa lopputulosta on lähes mahdotonta saada aikaan keinotekoisesti kuvankäsittelyohjelmassa.

 

 

nouki-ghana-kuosin-synty-mira-liina-skyttälä (5)

KUVA 4 Kun kuosi on valmis, kangas värjätään. Kangas värjäytyy niiltä osin, joissa ei ole vahaa ja vahatut osat jäävät valkoisiksi. Värjäyksen jälkeen valmiista kankaasta vaha pestään pois kuumassa vedessä.

 

nouki-ghana-kuosin-synty-mira-liina-skyttälä (1)

nouki-ghana-kuosin-synty-mira-liina-skyttälä

KUVA 5 Värjäyksen ja vahan huuhtelun jälkeen kangas saa kuivua rauhassa auringossa.

 

Miran hakiessa NOUKI:lle harjoitteluun keväällä 2016, Miran portfoliossa erityisesti juuri Ghana-kuosi vakuutti noukilaiset siitä, että Miran kanssa olisi varmasti helppo löytää yhteinen sävel kuosien suunnittelussa. Niinpä Anna ja Saara uskaltautuivat ottamaan tiimiinsä NOUKI:n historian ensimmäisen harjoittelijan! Tuolloin ei kuitenkaan vielä käynyt mielessä tämän jo olemassa olevan kuosin käyttäminen mallistossa.

SS17-malliston teema ja inspiraationlähteet kun kuitenkin liippasivat läheltä, Miran suunnittelema kuosi palasi syksyllä noukilaisten mieleen. Sen myötä kevätmalliston palaset tuntuivat viimein loksahtavan kohdilleen. Miran suunnittelemassa kuosissa perinteinen ghanalainen batiikkitekniikka yhdistyy skandinaaviseen graafisuuteen – samaan tapaan kuin malliston linjoissa ja värivalinnoissa on yhdistelty skandinaavista ja afrikkalaista estetiikkaa.

Kun päätös kuosin käyttämisestä oli tehty, kuosi skannattiin ja siitä muokattiin painokuosiraportti, jotta se toimisi teollisessa tuotannossa. Kuosi painettiin Nokian Neulomolla kotimaiselle puuvilla-modaalineulokselle ja siitä suunniteltiin tämän kevään mallistoon viisi toinen toistaan ihanampaa tuotetta!

Samaa kuosia on käytetty myös Ghana-koruissa.

Miran muita töitä voit ihailla osoitteessa: https://www.miramoi.net/

 

Kuvat 1-5: Mira-Liinan arkistot

Teksti: Lotta Kinnunen & NOUKI

 

2 replies on “Nainen Alppiruusu- ja Ghana -kuosien takana

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *